Zanzibastards

22 januari 2019 - Zanzibar, Tanzania

Hoppaaa en ineens ben ik op Zanzibar! Wat vooraf ging: afscheid nemen in Lindi (man wat een gejank), op safari, maximaal vakantie vieren, de laatste kadootjes kopen en op naar Nederland! Ja NEDERLAND! Als verrassing ging ik namelijk na onze safari naar Nederland en (bijna) niemand wist er van af dus ik vond het super spannend. De safari was overigens super gaaf, want we hebben erg veel dieren gezien en met onze privé chauffeur en auto konden we doen wat we willen. Top week! Zie foto’s voor de dierenspam (check ook even het kopje 'foto's'). De reden dat ik naar NL ging had dus zeker niet te maken met dat ik het hier niet naar m’n zin had. Nee ik ging voor een weekje naar huis, omdat ik twee maanden langer in Tanzania blijf en ik graag kerst met mijn familie en vrienden wilde vieren. Het was een super leuke week met heerlijk eten (yes kroketten!!), feestjes en dagjes weg. Fijn om weer even thuis te zijn (vooral die warme douche was heerlijk). Maar ook fijn om te weten dat ik na een week weer het koude land kon verlaten ;-).

Kerst met FrencisLooooove de olifantenOntbijten in het kampErg zeldzaam: twee leeuwen in de boom!Bij de hippo poolGiraffe

Oud en nieuw heb ik trouwens wel op Zanzibar gevierd. We zijn met z’n drieën op Oudjaarsdag richting het oosten van het eiland gegaan, naar het populaire Paje met een prachtig strand. Daar kwamen we Barbara en een vriendin van haar tegen. Barbara zat aan het einde van haar placement en werd oneerbiedig vervangen door ‘moi’. Gezellig met z’n vijven chillen bij een strandtent met lekker internationaal voedsel en de heerlijkste smoothies. Af en toe een duik in de zee en maximaal bijkleuren. Het was zo fijn om die zon weer op m’n lijf te voelen na zo’n koude week in NL. Ja ik ben super verwend ;-)! ’s Avonds zijn we naar een feest gegaan op het strand en om 1 minuut voor 12 was het natuurlijk aftellen geblazen. Man wat had ik hoge verwachtingen van het vuurwerk en het aftellen, dus ik stond ruim van te voren klaar met (uiteraard) mijn vingers in mijn oren. Helaas ben ik nog steeds geen held met dat geknal hahaha. 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1…. Gelukkig nieuwjaar! BAM BAM BAM…. Dat was het hele vuurwerk wel zo’n beetje. Wat een anti-climax, drie schoten de lucht in en klaar. In de verte konden we gelukkig nog wel wat vuurwerk zien, maar veel was het niet. Ach, ik en mijn oren vonden het niet zo erg. De hele avond heb ik gedanst en heel veel toeristen gezien die net als ik Oud en Nieuw kwamen vieren in het paradijs.

Na Oud en Nieuw ben ik teruggegaan naar Stone Town, de plek waar ik woon en werk. 7 Januari zouden we starten met ons tweede project: VNA ‘Vijara na Ajira’ (= youth employment). Ja ‘zouden’, want na een paar uur wachten op kantoor, was er niemand om ons een introductie te geven. In de middag hoorden we zelfs dat onze manager niet eens op Zanzibar was. Welkom terug in Afrika. Gelukkig gaf onze manager dezelfde dag nog wel de informatie dat we deze week rustig aan konden doen en misschien twee dagen naar Dar es Salaam moesten komen voor een introductie. Nog een week vakantie dus, mij hoor je niet klagen! Echter belde de manager dinsdag op dat we inderdaad naar Dar moesten. Op woensdag namen we de veerboot om donderdag en vrijdag de hele dag introductie te hebben op het hoofdkantoor van VSO Tanzania. Twee intense introductiedagen met veel informatie, targets en planningen. Overigens wel fijn, want nu weet ik precies wat ik elke week moet doen. We hebben een ambitieuze planning gemaakt, maar we gaan er met 100% voor!

Met RomanaLunchen met Romana

Wat ik hier ga doen:

De naam van mijn functie is ‘IT & Entrepreneurship Adviser’. Twee gebieden die weinig tot niks met elkaar te maken hebben. Toch is er een overlap: namelijk de doelgroep. Op twee scholen (vergelijkbaar met mbo) ga ik IT sessies geven. Denk hierbij aan het maken van een cv in Word, het openen van een e-mailaccount en het online solliciteren op banen. Ik ga groepslessen geven, maar ook één op één sessies. Ik ga hierbij samenwerken met een paar leraren en het is de bedoeling dat na een paar maanden (of liever z.s.m.) ze het van mij overnemen en het dus integreren in hun lessen. Er moet een cultuuromslag komen van korte termijn naar lange termijn. Veel studenten denken alleen aan het hier en nu, omdat het voor velen al heel wat is dat ze op school zitten. Ze denken vaak nog niet over hun toekomst, omdat dat ook overigens ook niet iets is wat op school geleerd wordt. In de lessen moeten de studenten dus geprikkeld worden om bezig te zijn en na te denken over hun toekomst als ze klaar zijn met school. De andere dagen ga ik mijn collega van entrepreneurship helpen. Er zijn de afgelopen maanden groepen gevormd met onder andere studenten van de twee scholen die een bedrijfsplan willen maken om hun eigen bedrijf op te zetten. Ze zijn nu in het stadium dat ze de bedrijfsplannen bijna af hebben en wij ze moeten gaan beoordelen. Vervolgens kiezen wij 5 groepen die funding krijgen om het bedrijf te starten en zetten wij het hele proces hiervoor in gang. Na het starten van de bedrijven blijven wij ze volgen en helpen. Ook een erg mooie rol om te vervullen, aangezien ik zelf uit een ondernemersfamilie kom en weet hoe het is om een eigen bedrijf te starten (shout out naar Blauwdruk communicatie, throwback naar 2014/2015).  Ik moet mezelf dus weten te verdelen de komende maanden. We hebben een rocky start gehad de eerste drie weken, aangezien er veel leraren en studenten tot 15 februari vakantie hebben en wij dus geen trainingen kunnen geven. Daarnaast hadden we een plan van aanpak gemaakt en vorige week zijn alle targets en strategieën omgegooid dus we kunnen weer opnieuw beginnen. Ook is er geen career center meer waar we studenten kunnen ontvangen. Maar ja, wie heeft gezegd dat alles ineens van zelf ging in Afrika ;-)?

De soms hele drukke dagen op kantoor worden afgewisseld met avonden en weekenden vol beleving. Er is in Stone Town erg veel te doen, maar ook veel om nog te ontdekken. Naast de ontelbare winkels met kleding en souvenirs zijn er ook veel verborgen plekken waar je de lekkerste koffie kan drinken, een prachtig uitzicht kan zien vanaf een rooftopbar, lekker uit je plaat kan gaan met karaoke en Afrikaanse muziek, een kunstenaar live schilderijen kan zien maken en lokale lekkernijen in één van de honderd smalle steegjes kan kopen. Never a dull moment in Zanzibar. In de weekenden trekken we er graag op uit voor de hagelwitte stranden of voor de vetste feesten. Zo zijn we afgelopen weekend naar een Full Moon party met een reggae thema geweest. Een super leuke avond met een kater als gevolg. Gelukkig kon ik mijn kater uitzitten op het strand met een prachtig uitzicht. Life is good!!

Full Moon PartyKenwaKenwa 2

Ik besef wel meer en meer hoeveel geluk ik heb om op Zanzibar te zitten tot eind april. Echte lucky bastards dus of ook wel ‘Zanzibastards’ zoals onze voorgangers hier henzelf noemden. Vooral omdat ik al vier hele leuke maanden in Lindi heb gehad en daar ook al zoveel heb beleefd. Ik ben zo blij dat ik zowel ‘mainland’ Tanzania met al haar typische Afrikaanse gebruiken heb mogen meemaken en dat ik nu op de populaire vakantiebestemming van velen zit. Het eiland is echt prachtig! Ik zou het liefst aan iedereen Zanzibar laten zien. Ik ben daarom super excited dat één van mijn beste vriendinnen voor twee weken langs komt volgende maand!!! Ik ben daar nu al plannen voor aan het maken, zin in!

De komende maanden neem ik jullie weer mee in alle dingen beleef, dit keer op Zanzibar. Uiteraard werk én persoonlijk.

1. Davy Eustacia:
    22 januari 2019
    Topper! Geniet er nog ff van daaro!
  2. Wim en Wilma:
    Lieve Nathalie,
    super mooie tijd heb je! Geniet ervan, het is nu nog veeeeel kouder in Nederland!

Liefs Wim en Wilma
  3. Felicia:
    Jeeeeej! Tot snel!! 😍
  4. Gerja:
    22 januari 2019
    Inderdaad lucky bastard!! Leuk om te lezen! Geniet ervan!
  5. Alaine:
    22 januari 2019
    Wauw, echt te gek weer! Krijg helemaal zin om naar Zanzibar te gaan!
  6. Jolanda Wolf:
    22 januari 2019
    Geniet ervan Nathalie, ik word jaloers als ik naar die mooie stranden kijk terwijl het hier sneeuwt.
  7. Bo:
    22 januari 2019
    Klinkt goed Nat, fijn dat je het zo naar je zin hebt . Succes en geniet van elk moment .
  8. Else:
    22 januari 2019
    Wauw! Gaaf allemaal hoor! Geniet ervan en succes met je werk :-)
  9. Lizanne:
    22 januari 2019
    Haha heerlijk, Zanzibastard! Leuk leuk, geniet ervan weer!
  10. Sita:
    23 januari 2019
    Mooi verhaal weer Nathalie! Succes met het lesgeven, geniet ervan....Voordat je t weet zit je weer in Holland, ook niks mis mee hoor! Bij ons ook mooie witte stranden, wel met sneeuw 😉
  11. Maasje:
    27 januari 2019
    Hee Nath! wat een verhaal weer, leuk hoor! Je geniet daar echt he, fijn! Lekker overwinteren zeg(jaloerssss)heel veel plezier meis! Tot mails, app, ziens😘